Durf jij het aan? Doe de 29 dagen uitdaging voor meer productiviteit


Heb jij geregeld last van afleidingen of onverwachte onderbrekingen?  Soms heb je slechts een klein duwtje of een goede tip nodig om weer op het goede spoor te komen.

De 29 dagen uitdaging voor productiviteit is speciaal voor diegene die het ook lastig vinden om constant gefocust te blijven.

Als je je hierin herkent, volgen hier 29 tips om jouw productiviteit te verhogen, zodat je weer bij de les bent. Doe er één per dag en na 29 dagen heb jij alles uitgeprobeerd en weet jij welke tips bij jou passen en kun je ervoor zorgen dat je bij de les blijft als dat nodig is.

Je kan ook de checklijst uitprinten en deze een maand lang op je bureau leggen. Elke dag kies je dan een tip om uit te proberen. 


01. HOUD BIJ WAAR JIJ VANDAAG JOUW TIJD AAN BESTEEDT EN HOE LANG

Dit is een eerste stap op weg naar productiviteit. Houd een dag lang een tijdlog bij. Aan welke activiteiten besteed jij de meeste tijd? Zijn de activiteiten überhaupt wel nuttig en in lijn met wat je wilt bereiken? Is die hoeveelheid tijd realistisch en echt nodig? Het is tijd om te evalueren.

02. SCHRIJF JE DOELEN EN PRIORITEITEN OP

Dingen opschrijven zorgt ervoor dat ze beter blijven hangen. Noteer je doelen en prioriteiten voor de lange termijn. Hang ze zichtbaar op om jou eraan te herinneren waar je aan werkt en waar je naar op weg bent. Check geregeld of dat waar je mee bezig bent, nog klopt met je doelen.

03. DRINK WATER ALS JE WAKKER WORDT

Na 8 of meer uur slaap heb je H2O nodig. Een bijkomend voordeel is dat je al drinkende wakker wordt en de snooze knop niet meer hoeft in te drukken. Kies eventueel een ander ochtendritueel dat jou helpt om fit uit bed te springen.

04. BEPAAL DE BELANGRIJKSTE TAAK VOOR VANDAAG EN DOE HET

Het eerste wat je doet als je achter je bureau gaat zitten is opschrijven wat voor vandaag het ene ding is dat je zeker af wilt hebben. Dat is waar je aan gaat beginnen.

05. RE-ORGANISEER JE WERKPLEK

Zoeken naar ontbrekende en verloren gewaande informatie en spullen, neemt meer en onnodige tijd in beslag (zie tip 01.) Kijk kritisch naar de spullen op en rond je bureau. Zorg dat de dingen die je vaak nodig hebt dichtbij liggen en gemakkelijk bereikbaar zijn. De rest ruim je op of gooi je weg.

06. LAAT JE WEKKER IN DE OCHTEND 15 MINUTEN EERDER AFGAAN

Je zult verrast zijn wat je kunt doen met een extra 15 minuten in de ochtend. Zorg dat je vooraf hebt nagedacht wat je die 15 minuten gaat doen. Als je het vroegere opstaan eenmaal onder de knie hebt, check dan of je er nog eens 15 minuten van kan afsnoepen. Bedenk eens wat je kan doen in dat half uur extra per dag!

Ps. Dit is me zelf echt nog nooit gelukt. Maar ja, wel een goede tip.

07. CHECK WELKE VIJF TAKEN VAN LAATSTE WEEK BIJDROEGEN AAN 80% VAN JE RESULTATEN

Dit is gerelateerd aan het Pareto-principe of de 80-20-regel. Deze regel zegt dat 20% van jouw inspanning voor 80% van jouw resultaten zorgt. Zodra je weet welke activiteiten dit zijn, concentreer je je daarop.

 

Vul je gegevens in en ontvang gratis de afvinklijst voor 29 dagen van productiviteit

dit veld niet invullen s.v.p.

08. CONTROLEER JE E-MAIL VANDAAG MAX. TWEE KEER

E-mail is als een bloedzuiger die jou langzaam helemaal leeg zuigt als je niet oplet. Plan in wanneer je je postvak IN checkt. Zet eventueel je mailprogramma uit. Zorg er trouwens sowieso voor dat dat irritante pop up schermpje uit staat bij elke nieuwe binnenkomende email. Je laat je mailprogramma toch niet bepalen wanneer jij je mail in wilt kijken!

09. PLAN RUSTTIJD MIDDEN IN DE DAG

Dit is dan een van de betere tips. Rust is vaak het meest verwaarloosde onderdeel van iemands dag, maar is het meest nuttig bij het voorkomen van een burn-out. Met voldoende rust blijf je optimaal gefocust.

10. MAAK EEN PLAYLIST VOOR PRODUCTIVITEIT

Ga na wat voor soort muziek jou helpt om scherp te blijven of jou in een juiste actiemodus brengt. Maak er gebruik van. Het maakt niet uit of het klassieke, rock-, hiphopmuziek is, zelfs dolfijngeluiden kunnen werken

11. VRAAG TIPS AAN DE EXPERT

Van wie kan je beter leren dan van iemand die je bewondert op het gebied van productiviteit? Op het werk is er altijd iemand die daarin uitblinkt. Vraag diegene naar zijn/haar beste productiviteitstip, tool of anti-tijdverspiller.

12. ZOEK EEN BUDDY

Je hoeft niet alles alleen te doen. Zoek iemand in je omgeving die net zo snel afgeleid raakt als jij. Deze persoon is te herkennen aan de gehaaste blik aan het eind van de dag (net niet afgekregen wat zij/hij wilde). Help elkaar te ondersteunen en te motiveren om door te gaan.

13. MEDITEER 10 MINUTEN

Of het nu ’s morgens,’ s middags of ’s avonds wordt gedaan, meditatie heeft enorme voordelen als het gaat om productiviteit. Er zijn ook verschillende vormen en tig apps die je daarbij kunnen helpen.

Ps. Mediteren is ook goed voor het stimuleren van meer creativiteit!

14. VIER JE KLEINE SUCCESSEN VAN VORIGE WEEK

Kleine stappen zijn de sleutel voor het bereiken van jouw doelen. “Het is niet dat wat we af en toe doen dat ons leven vormgeeft, maar dat wat we consequent doen.” Zegt Tony Robbins. Terugkijken naar de kleine stappen die je vorige week hebt genomen, helpen daarbij.

15. PLAN DEZE WEEK MEETINGS VAN MAX. 30 MINUTEN

Wie heeft ooit bedacht dat meetings en vergaderingen een uur (of langer) moeten duren? Plan deze week alleen afspraken in die max. 30 minuten duren. Hoeveel tijd heb je dan over op een dag!

16. SURF HET INTERNET MET ÉÉN TAB OPEN

Dit is een typisch voorbeeld van multitasking: schakelen tussen tabbladen en apps. Serieus, heb jij met 12 open tabs nog in de gaten wat je ook alweer aan het zoeken was? Dit is een constante tijdverspiller. Stop er mee en houd je bij één tab open.

17. KIES ÉÉN TAAK EN AUTOMATISEER DEZE

Denk na over je dagelijkse taken. Kies één taak die je gaat automatiseren. Het maakt niet uit of het nu gaat om sociale media, het betalen van rekeningen of het kopen van boodschappen. Erover nadenken en dit uitwerken doe je eenmalig en je hebt er langdurig plezier van.

18. KIES ÉÉN TAAK EN DELEGEER HET

Als het niet kan worden geautomatiseerd, kan je het dan delegeren? Denk aan een taak waar je niet zo goed in bent of waar je niet echt blij van wordt. Weet dat er mensen rondlopen die het wel leuk vinden waar jij geen bal aan vindt! Vind die mensen en delegeer je taak.

19. KIES ÉÉN GEWOONTE DIE JE ZOU WILLEN ONTWIKKELEN EN DOE HET

Wil je meer bewegen? Gezond eten? Je dag plannen? Als er ooit een tijd was om een goede gewoonte te ontwikkelen, dan is het nu. In deze blog die ik eerder schreef, lees je hoe je dat doet. 

20. KIES ÉÉN GEWOONTE DIE JE KWIJT WILT EN VERANDER DEZE

Als we toch bezig zijn: Je slechte gewoonte kost je misschien tijd, je gezondheid, gemoedsrust, je geld, je relaties en zelfs je succes. Kies een gewoonte waar je vanaf wilt. Bedenk wat je wel wilt. Verander je gewoonte.

21. ELIMINEER DE GROOTSTE TIJDVERSPILLER

Bekijk jouw activiteiten van afgelopen week en elimineer de grootste tijdverspiller. Probeer dat deze week te veranderen.

22. MAAK EEN NIET-MEER-DOEN LIJST

Soms is productiviteit niet wat we doen, maar gaat het over wat we niet doen. Een paar voorbeelden zijn: stop met “ja” zeggen tegen alles en iedereen, stop met zinloos televisie kijken, stop met excuses te maken om deze 29 tips niet uit te voeren, etc.

 

Vul je gegevens in en ontvang gratis de afvinklijst voor 29 dagen van productiviteit.

dit veld niet invullen s.v.p.

23. BEREID EEN GEZONDE MAALTIJD

Zorg goed voor jezelf. En dat begint vaak met gezond eten. Goed in je vel zitten, zal veel gemakkelijker en sneller gaan als je gezond eet en drinkt. Trakteer jezelf vandaag op een super gezonde maaltijd.

24. LOOP, FIETS, HUPPEL 20 MINUTEN BUITEN PER DAG

We weten het best: zitten is het nieuwe roken. Dus niet meer (zoveel) zitten en meer bewegen. Wissel zittend werken af met staand werken. En ga weg achter dat bureau. Tegenwoordig heb je allerlei stappentellers die je ook nog vertellen of je je doel hebt gehaald. Mag je jezelf daarna trakteren op een gezonde maaltijd! (Super efficiënt- 2 tips in één).

25. PLAN JE DAG DE NACHT ERVÓÓR

Simpel en doeltreffend. Leg ’s avonds al klaar waar je de volgende ochtend aan wilt werken.

26. NOTEER IDEEËN OM LATER OVER NA TE DENKEN

Soms ben ik gefocust aan het werk. Maar dat betekent niet dat andere ideeën dan niet meer in mijn hoofd op-ploppen. Daarvoor heb ik altijd een stapel blaadjes in handbereik. Ik noteer wat in mij opkomt en leg het aan de kant. Pas later kijk ik of en wat ik ermee wil.

27. SLAAP ACHT UUR PER NACHT

Genoeg slaap helpt je lichaam en geest te herstellen. Bedenk eens hoeveel impulsen je gedurende een dag allemaal binnenkrijgt. Dat moet toch echt allemaal verwerkt worden. Misschien is 8 uur niet eens genoeg!

28. LAAT JE INSPIREREN DOOR EEN WIJZE QUOTE

Haal die grappige foto van je kat of hond van je bureaublad en vervang het met een motiverende quote. Zorg dat je niet afgeleid raakt als je de quote zoekt (haha hier spreek ik uit ervaring!). Laat je iedere dag inspireren door de wijze woorden die je hebt gekozen.

29. LEER IETS NIEUWS

Wanneer heb je voor het laatst iets nuttigs geleerd? Trakteer jezelf in je pauze op een video, boek of podcast van inspirerende mensen. Je hersens maken zo nieuwe connecties en dat is ook goed voor de productiviteit.

# BONUS TIP

30. HOERA! BELOON JEZELF

Je bent gekomen bij tip 30. Gefeliciteerd! Aangezien je zo ver bent gekomen, verdien je het om jezelf te trakteren – een film, een glas wijn, winkelen, alles wat je maar kan bedenken. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft om productief te blijven.

Hallo, mijn naam is Suzan van Delft. Ik ben gespecialiseerd in creatief denken en productief werken. Wat je situatie ook is en hoe vastgelopen jij je ook voelt, er is altijd een oplossing en het is met plezier dat ik samen met jou die oplossing vind. 

Ik laat je nadenken over wat je wilt, hoe je denkt en werkt, en waar jij blij van wordt.  Ik weet hoe ik jou kan helpen om dat vervolgens om te zetten in acties. En dat op zo een manier dat jij iedere dag werkt aan de juiste dingen zonder dat je verloren raakt in de dagelijkse rompslomp.  Hiermee creëer jij ruimte om je creativiteit te laten bloeien.

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste fenomenale tips op het gebied van productief werken & creatief denken? Meld je dan nu aan en ontvang gratis iedere maand de nieuwsbrief. 

dit veld niet invullen s.v.p.