Think-outside-the-chocolate-box

Vandaag is het 14 februari – de dag van de liefde. Liefde is een sprankelende emotie.  Maar wist je dat verliefd zijn – of op zijn minst nadenken over liefde – de creativiteit bevordert? 

Eén van de oorzaken is dat wanneer we verliefd zijn, we anders denken. Deze romantische hypothese is onlangs getest door de psychologen Jens Förster, Kai Epstude en Amina Özelsel aan de Universiteit van Amsterdam

De onderzoekers ontdekten dat liefde je laat denken op de lange termijn en zet een meer algemene verwerking aan. Je ziet eerder het hele bos (ruim) dan de aparte bomen (specifiek). 

Dit ruime perspectief bevordert op zijn beurt creatief denken omdat het je helpt om meer ongebruikelijke associaties te vinden. Tegelijkertijd hindert het het analytisch denken. Je blijft dus uit de logica. 

Als je een cadeau voor je Valentijn zoekt en je denkt meer specifiek, dan focus je op concrete opties; een tastbaar voorwerp verpakt in kleurig papiertje. Denk chocola, parfum of een CD. 

Als je ruimer denkt en je stelt jezelf de vraag ‘Bedenk een geschenk dat <naam geliefde> intens gelukkig maakt’, leidt dat geheid tot meer diverse en originele ideeën.

Denk outside-the-chocolate-box en boek een gezamenlijke kickbox-les, componeer zelf een lied, regel een ‘stay-cation’ (gewoon lekker samen thuisblijven en bestel een pizza) in plaats van een ‘vacation’ of heb samen een knuffelsessie met een koe. 

De wijze les is: 

Wees anders op Valentijnsdag, want daar draait het allemaal om. Maar vergeet de liefde niet op die andere 364 dagen. Wantje weet nu dat denken over de liefde, of alles wat maar ook een breed perspectief bevordert, maakt dat jij creatiever denkt. 

Veel liefs, 
Suzan

Hallo, mijn naam is Suzan van Delft. Ik ben gespecialiseerd in creatief denken en productief werken. Wat je situatie ook is en hoe vastgelopen jij je ook voelt, er is altijd een oplossing en het is met plezier dat ik samen met jou die oplossing vind. 

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste fenomenale tips op het gebied van productief werken & creatief denken? Meld je dan nu aan en ontvang gratis iedere maand de nieuwsbrief. 

dit veld niet invullen s.v.p.