Alles wat jij, zelfs op vakantie, wilt weten over het stress-detox plan 

Als het goed is vier je nu vakantie. Als het goed is, maak jij jouw email niet open op vakantie. Als het goed is, lees je deze blog dus niet.

Maar als dat per ongeluk toch het geval is, lees dan vooral verder

Een vakantie is dè tijd om je lijf weer eens te resetten. Deze nieuwsbrief gaat over detoxen. Het doel van een detox is om de giffen uit je lijf te halen.

Het blijkt dat stress zo een gif is. Stress produceert chemische stoffen (o.a. cortisol). Deze stoffen zijn op zich niet giftig. Dat worden ze pas als ze zich ophopen omdat ze niet tijdig worden weggespoeld.

Stel dat je in een klein bootje zit. Als je gestrest bent, lekt er water in dat bootje door kleine gaatje in de bodem. Zolang je geregeld en op tijd water schept, is er niks aan de hand. Maar als de gaten groter worden, en jij moeite hebt met hozen, loopt je bootje langzaam vol. Zo vol, dat je uiteindelijk zinkt.

Zo werkt dat dus ook met stress. Dat er kleine beetjes stress je lijf binnensijpelen is niet erg. Die kan je bijhouden en laat je makkelijk weer wegspoelen. Echter, als er grote hoeveelheden stress je systeem binnenstromen en je merkt dat je het niet meer kan opvangen en wegwerken, dan heb je een probleem.

Gelukkig, is het nu vakantie.
Gelukkig, heb je net even snel je mail gecheckt.
Gelukkig, kan je dan nu aan de vakantie-detox meedoen

Het 3 stappen stress-detox plan

Wat je kan doen om uit die teveel-stress toestand te komen

Stap 1. Sta stil

Als we een situatie hebben waar we stress ervaren is de eerste reactie vaak om er hard van weg te rennen. Dat kan.
Het probleem is dat daarmee het stress alarm in je lijf niet ophoudt. Ervaar je stress: sta stil en ga na wat er in je lijf gebeurt en waar die alarmbellen rinkelen als je stress voelt.

Stap 2. Identificeer de bron

Identificeer wat de bron is van je stress. Onze eigen gedachten, gewoonten en gedrag bepalen de dagelijkse mate van stress in je lijf. Luister kritisch naar de excuses die jij verzint:

  • Je wuift stress weg door het als iets tijdelijks te benoemen.
    Ik heb nu even 1000 dingen aan mijn hoofd, volgende week is het weer rustig.
    zelfs als je je niet meer kan herinneren wanneer je voor het laatst rustig op de bank zat?
  • Je ziet stress als een vast onderdeel van je werk of je leven of je persoonlijkheid
    “I
    k ben nu eenmaal een wat drukker persoon”
  • Is stress de oorzaak van het gedrag en handelen van al die ander mensen en vind je het normaal dat het er is.


Welke optie past het best bij jou? In hoeverre neem jij verantwoordelijkheid voor de rol die jij zelf speelt in de mate van stress die je ervaart?

Stap 3. Neem actie

Een beetje stress is niet erg, teveel is onhandig. Je zult dus geregeld een vinger op de gaatjes in je boot moeten stoppen en leren om meer water te scheppen.

Dit kan je doen door:

  • Klim uit die stoel en spring een paar keer op en neer. In actie komen werkt altijd.
  • Focus op je adem, zodat die irritante gedachten even geen aandacht krijgen.
  • Leer de kunst om respectvol en helder nee te zeggen.
  • Ga voor de digitale detox en verminder drastisch het aantal contactmomenten met digitale apparaten

Oefen deze vakantie met deze 3 stappen als je een stress moment ervaart. Zorg voor een detox zodat voldoende stress je lijf weer verlaat. En hoe meer je nu oefent, hoe makkelijk het jou straks afgaat op de werkvloer.

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste fenomenale tips op het gebied van productief werken & creatief denken?
Meld je dan nu aan en je ontvangt automatisch de nieuwsbrief in je mailbox.

autorespond
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.