Stop met denken, start met doen!

Laten we het even simpel houden: er zijn twee soorten mensen.
Vink aan waar jij bij hoort:

□ Ik stel doelen en behaal ze sneller dan verwacht
□ Ik doe mijn best doelen te stellen, maar als ik er eens goed over na denk en alle mogelijkheden nog eens onderzoek, lijkt het wel alsof ik iets mis. Dus laat ik het er maar bij.

Als je de eerste hebt aangevinkt; Ik benijd je en leer graag van je.
Als je het tweede hokje hebt aangevinkt, ben je in goed gezelschap (die van mij). Bepalen welke doelen je jezelf stelt en deze vervolgens daadwerkelijk behalen is een dagelijkse strijd voor over-denkers. Iets waarin ik mij wel in herken.

De realiteit is dat je nooit zo productief zult zijn als je denkt dat je moet zijn of dat je denkt dat anderen zijn. En dat is ok. Jij als over-denker die zich geregeld overweldigd voelt, zult anders moeten werken en je verwachtingen op jouw eigen manier van werken moeten afstemmen. Anders zul je als over-denker eeuwig het idee hebben dat je overal achteraan hobbelt.

Ik vind over-denken heerlijk. Ik verdwaal graag op internet of in boeken, vind nog meer mogelijkheden en leer nieuwe dingen, knoop het een en ander aan elkaar om er vervolgens weer nieuwe theorieën en modellen van te maken.

Om heel eerlijk te zijn, ben ik soms ook wel klaar met mijn over-denkende hoofd. Dat over-denkende hoofd vol leerhonger, kennis en informatie dat me van gerichte actie weerhoudt.

Nu loop ik geregeld in de val van over-denken. Over-denken wordt ook wel ‘analysis paralysis’ genoemd. Over-denken remt af, je komt vast te zitten in de analyse-fase van een probleem en verlamming is de uitkomst. Actie is dan ver te zoeken. Laat staan een tastbaar resultaat.

Ieder nadeel  heb zu foordeel – met mijn jarenlange over-denk ervaring heb ik hieronder praktische suggesties die jou helpen als je er ook klaar mee bent. Een simpel te volgen werkblad met checklijst. Dit werkblad zorgt ervoor dat je belangrijke doelen wel uitvoert en dat je niet blijft hangen in teveel dingen bedenken die je toch niet gaat uitvoeren.

 

Vul hier je mailadres hieronder in en download het werkblad
 
Voornaam
E-mailadres*
Als bonus ontvang je regelmatig mijn fenomenale tips, inspiratie en adviezen om te groeien
 
dit veld niet invullen s.v.p.
 

 

Hieronder vind je de strategieën om dat over-denken enigszins tegen te gaan zodat je toch doelen stelt en ze daadwerkelijk uitvoert.

Kies je doel & plan

Zorg dat je hoofd leeg is door een braindump te doen. Zet de wekker op 15 minuten en zorg dat alles uit je hoofd ergens op een papiertje staat. Schrik niet als de lijst wat lang wordt. En ja, hier komen de grote vage toekomstdoelen en ook de alledaagse klusjes op te staan.

Over-denk val: Ga niet werken aan die kleine klusjes. Dat is uitstelgedrag.

Verplaats die kleinere klusjes naar een aparte lijst. Blokkeer nu tijd in je agenda, bijvoorbeeld een uur per week) om die klussen de komende weken weg te werken. Als je ze op de ‘grote belangrijke zaken lijst’ laat staan dan leiden ze alleen maar af. En dat willen we voorkomen. Vergeet ze zodra je de tijd in je agenda hebt geblokt.

Bekijk de lijst met de zaken die over zijn gebleven. Kies het belangrijkste ding eruit. Het belangrijkste is dat ding dat jou het meeste stoort en irriteert. Weet je van jezelf dat 1 ding meer dan genoeg is en je anders de focus kwijt bent. Kies er dan 1.

Ken je jezelf goed genoeg en weet je dat je van afwisseling houdt? Kies dan 3 dingen uit de lijst die je het meeste storen en irriteren. Dat zijn de 3 dingen waar jij aan gaat werken de komende tijd.

Maak dat belangrijke ding (of die 3) behapbaar door te bedenken welke actiestappen nodig zijn om er te komen. Gebruik max. 10 minuten om dit te bepalen. De basisstappen in kaart brengen, is voldoende. Als je eenmaal bezig bent, kan je meer detail aanbrengen.


Over-denk val: Maak het niet moeilijker dan nodig is. Houd je aan  de basisstappen.


Maak een actielijst wat je deze week gaat doen en zet  die ene actiestap die je zeker gaat uitvoeren bovenaan.  Zet er een gekleurde, opvallende cirkel omheen zodat het van mijlenver al opvalt.

Werk dagelijks aan je doel

Zorg dat je actielijst voor deze week in het zicht ligt en dat super duidelijk is welke taak je vandaag gaat doen (die ene met die gekleurde cirkel er omheen!). En werk hieraan.
Wat klinkt dat simpel. Het blijkt dat de meeste over-denkers hier gaan uitstellen en er onderuit proberen te komen.

Over-denk val: je gaat toch iets anders doen of nog meer informatie opzoeken.

2 Tips als je blijft uitstellen:

Tip 1. Klaar leggen
Leg alvast alle spullen klaar zodat je meteen de volgende ochtend weet dat je daaraan moet werken.

Tip 2. De 10 minuten regel

Zet de timer op 10 minuten. Werk 2 x 10 minuten (verdubbelen weet je nog) aan je belangrijke taak. Thats it.

Loop niet vast, raak niet overweldigd of afgeleid

Weet dat je als over-denker heerlijk verloren kan raken in het eeuwig en altijd maar willen onderzoeken of verzamelen van nog meer informatie.
Beperk je door een limiet te stellen aan de tijd die je aan onderzoek mag besteden of beperk het aantal dingen dat je mag lezen (bijvoorbeeld 2 boeken, 3 artikelen en 3 video’s).

En weet dat de meeste mensen nu dubbel liggen, omdat zij dit al absurd veel informatiebronnen vinden. Serieus!

Raak niet overweldigd en verward door alle adviezen die je krijgt. Neem ze tot je en ben reëel. Zorg dat je maar 1 ding kiest van alle adviezen die je krijgt. Als je bijvoorbeeld hoort dat je 3 social media kanalen moet bewerken voordat je succes hebt, dan kies jij er maar 1. Laat de rest voor wat het is.

En als laatste, weet van jezelf dat er allerlei nieuwe plannen en  ideeën in je hoofd zullen oppoppen. Begroet ze met liefde n noteer ze op je grote lijst en laat ze voor wat het is. Sommige worden vanzelf minder belangrijk en de echt belangrijke zaken blijven op de lijst staan en pik je vanzelf op.


Houd vol


Een open deur, ik weet het.

Ik geloof niet dat je maar een beperkte hoeveelheid wilskracht hebt. Als je dat gelooft dan raakt het wel op. Ik zeg je nu dat iedereen oneindig veel wilskracht heeft en dat je daar dus iedere dag lekker veel van kan inzetten. Dus doe dat dan ook, maar op een manier waarop je het volhoudt.
Geef je belangrijke zaak tijd om te worden wat het moet worden. Bekijk één keer per week wat je voor elkaar hebt gekregen en bepaal dan welke acties je nog gaat nemen.

Over-denk val: Ga niet steeds tussendoor bekijken en analyseren wat de status is. Ga gewoon door.
En zoals dat gaat met dingen. Ze duren altijd net wat langer dan je gepland had. Maar dan op een dag is het zover. Hier wordt het leuk en spannend en hier ligt het  over-denken en dus uitstellen weer op de loer.

Over-denk val: Ga niet nog meer informatie verzamelen, ga niet nog meer  aanpassen of verbeteren. Dat komt later.

Bepaal dat het gereed genoeg is. Torpedeer het de wijde wereld in.
Ga terug naar je belangrijke zaken lijst en kies er weer 1 of 2 zaken uit die je wilt oppakken.

Jij als over-denker kan succesvol zijn in het stellen van doelen en om ze te verwezenlijken. Omdat het mogelijk langer duurt, betekent dit niet dat het niet zal gebeuren. Focus je op je belangrijke zaken en geef niet op!

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste fenomenale tips op het gebied van productief werken & creatief denken?
Meld je dan nu aan en je ontvangt automatisch de nieuwsbrief in je mailbox.

autorespond
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.