Hoe je raketten inzet om waardeloze gewoonten stop te zetten

tatoeage raket

Ik houd wel van een experiment en als ik iets lees wat me raakt, dan wil ik dat uitproberen. Zo gebeurde dit ook met een simpele truc die ik las waarmee je niet werkende gewoonten kan stopzetten.

Om mezelf eraan te herinneren dat ik bezig ben om een nieuw patroon te ontwikkelen, teken ik vaak een tijdelijk tatoeage op mijn arm. Zo zorg ik ervoor dat ik mijzelf dagelijks herinner aan dat wat ik wil veranderen. Iedere ochtend tip ik ‘m even bij.

Dus als je me weer eens met een zwart tekeningentje op mijn arm ziet lopen, weet je dat ik met een experiment bezig ben.

In dit artikel lees je meer over hoe jij eenvoudig waardeloze, niet werkende denkgewoonten in je hoofd stop zet, zodat je jezelf niet gek maakt of blijft hangen in negatieve denkpatronen die je geen stap verder helpen, behalve in de put. En het is geheel aan jou of je dat nu met of zonder tijdelijke tatoeage gaat doen.

Een tijdje terug kwam ik via enkele afdwalingen uit op een site waarin een super gaaf filmpje werd getoond van Mel Robbins. Zij heeft een simpele manier bedacht om denk gewoonten die niet werken, te stoppen. Hiermee overbrugt zij de kloof tussen kennis (”ja, ik weet dat dat niet slim is en dat ik het niet zo moet doen”) en actie (“ik pak het nu anders aan”).

Want het blijkt dat we behoorlijk vaak in die kloof blijven zitten en het wel weten maar NIET tot actie over gaan. Laten we het eens over die gewoonten hebben. Jouw leven is een optelsom van al de gewoonten die je in de loop der jaren hebt ontwikkeld.

  • Hoe productief ben je?
  • Hoe succesvol ben je ?
  • Hoe inventief ben je in het vinden van oplossingen?

Al deze antwoorden zijn een resultaat van je gewoonten. Dat waar je iedere dag tijd en energie in stopt, maakt wie je bent, wat je gelooft en hoe je je gedraagt. Maakt jou jou.

Als je merkt dat je een denk-gewoonte hebt die jou niet verder helpt en die je wilt veranderen, dan is dit de volgorde om dat te doen:

  1. Herkennen
  2. Stoppen
  3. Omzetten

Gebruik het werkblad om denkpatronen te herkennen en stop te zetten.

STAP 1. Herkennen
Iedereen heeft een andere kijk op de wereld. Het verschil heeft te maken met de denkpatronen die jij in je dagelijkse leven inzet. Als je denkt dat het leven geweldig is, dan ben je opmerkzaam voor geweldige dingen om je heen. Als je denkt dat het leven niet leuk is, dan zie je ook een niet leuk leven. Denk nog maar eens toen je een nieuwe auto ging kopen: opeens zag je alleen die auto op de weg. Of toen je zwanger was, leek de hele wereld zwanger.

Verander je gedachten en je verandert de wereld waarin je rondhuppelt. Ga actief op zoek naar momenten waarin je merkt dat je niet werkende denkpatronen inzet. Sta aan het eind van de dag stil bij de denkpatronen die je hebt gehad die dag. Verzamel ze in een boekje. Dit lijkt makkelijker dan het is. Maar het is best lastig om niet werkende denkpatronen van jezelf te zien, omdat ze al zo ingesleten zijn en je ze onbewust inzet, keer op keer.

STAP 2. STOPPEN
Nadat je ze hebt geïdentificeerd, kan je ze gaan stoppen.

Hieronder vind je 3 trucs om die niet werkende denkroutines te stoppen.

TRUC 1. RAKET methode

Een truc is de raket-methode van Mel Robbins. Als je merkt dat je in een negatief denkpatroon terechtkomt, tel je af zoals ze dat bij raketlanceringen doen: “5, 4, 3, 2, 1”. That’s it.

Je zorgt hiermee dat je uit de gewoonte-cyclus stapt. Je brein switcht van een gewoontepatroon-gedeelte naar een ander deel van je brein. Je zult ervaren dat je meer focus hebt en dus bewuster kan gaan kiezen wat je nu gaat doen. Je bent uit de automatische piloot stand.

Deze geniale truc komt van Mel Robbins en dit is de reden dat ik met een raket op mijn arm rondloop. Ik vind deze truc geweldig!   .

raket methode

TRUC 2. de WIJDE BLIK methode             

De tweede truc komt uit de NLP en noem ik de WIJDE BLIK methode. Heel simpel. Als je bezig bent en je herkent dat je een negatieve spiraal in duikt, dan kijk je tegelijkertijd met je linkeroog zoveel mogelijk naar links en met de rechter naar rechts. Een beetje omgekeerd scheel kijken, zeg maar. Deze truc zorgt ervoor dat je uit de tunnelvisie komt en letterlijk je blik verruimt. Dit werkt, omdat je je enigszins moet concentreren om die wijde blik voor elkaar te krijgen.  

perifere zicht

 

      TRUC 3. Stel een andere vraag

 Je merkt dat je in een negatief denkpatroon zit. Ga jezelf nu vooral niet afvragen waarom dit is gebeurd of waarom je in die bepaalde situatie zit. Heeft geen zin, je graaft jezelf alleen maar dieper in.  Ga juist op zoek naar oplossingen en stel jezelf de volgende vraag;

Hoe kan ik dit oplossen?

Deze vraag wordt ook als startpunt gebruikt bij brainstormen, omdat het je in oplossingen laat denken. Je brein gaat direct op zoek naar oplossingen. Can’t help it, dus maak er gebruik van. Gebruik het werkblad om denkpatronen te herkennen en stop te zetten.

 

 



Vul hier je mailadres hieronder in en download het werkblad
Voornaam
E-mailadres*
Als bonus ontvang je regelmatig mijn fenomenale tips, inspiratie en adviezen om te groeien
dit veld niet invullen s.v.p.

 

STAP 3. OMZETTEN De volgende keer lees je hoe je met minuscule stappen grootse effecten bereikt als het gaat om het omzetten van waardeloze denkpatronen naar goed werkende nieuwe. Voor nu wens ik je succes met herkennen en stopzetten.

Viel spass!