Minuscule gewoonten

Minuscule gewoontenHet is weer zover: eind van het jaar = goede voornemens.

Maar dit jaar doen we niet aan voornemens (ik niet in ieder geval). Weg met de grootse voornemens waar geen bal van terecht komt. Wil je wel verandering bereiken? Mooi, we gaan werken met minuscule gewoonte.

Ken je dat, dat er iets rond je hoofd vliegt. Dat ding gaat op je boek zitten en je slaat. Plat, zwart, vies vlekje.

En dat je dan naar dat vlekje kijkt. En je weet dat dat voorheen wel een levend beestje moet zijn geweest. Maar dat je niet precies kan identificeren wat het nu is? Zo klein was dat beestje. Dat bedoel ik met minuscuul.

Je gewoonten bepalen je leven (Wow dat is dan wel weer groots). Je persoonlijke problemen en successen zijn direct gerelateerd aan je dagelijkse gewoonten. De acties die je op een dag neemt, of ze nu bewust of onbewust zijn, die bepalen de uitkomst van die dag.

Ai, die Aristoteles wist dat dus al 384 voor christus. Dus als je succes wilt, zal je iedere dag iets moeten doen wat daarvoor zorgt. En dat niet alleen je zult ook iedere dag dingen NIET moeten doen die dat succes in de weg zitten. Dit laatste willen we nog weleens vergeten.

In de inleiding heb ik je gevraagd om terug te kijken naar wat er allemaal geweldig is gegaan afgelopen jaar. Super, hou dat vast.

Uiteraard wil je ook aankomend jaar succesvol zijn, waarbij je uiteraard zelf definieert wat succes voor jou betekent. Hoe zorg je daar nu voor?
Tijdelijk ander gedrag laten zien is problemen oplossen. Als je je gedrag en acties permanent aanpast dan ben je bezig met oplossen. En daar zit het succes. In het aanpassen van je dagelijkse gewoonte.

EN DAT IS KEI IRRITANT

Want dat kost tijd en energie en een hoop gedoe en weet ik veel allemaal. Het is in ieder geval niet erg menselijk om standvastig en gedisciplineerd naar eigen niet werkend gedrag en acties te kijken en deze easy-peasy om te zetten in nieuw gedrag.

Daar kan je dus wel wat hulp bij gebruiken.

Om het makkelijk en laagdrempelig te maken, leg ik je uit hoe jij 1 minuscule gewoonte kan aanpassen.

Vooraf 2 regels:

#1 Een minuscule gewoonte is een gedrag dat je

–    Minimaal 1 keer per dag doet
–    Minder dan 30 sec kost
–    Weinig moeite kost
Tot zover klinkt dat best goed.

#2 Een minuscule gewoonte komt meteen NA een bestaande gewoonte (denk bijvoorbeeld aan tanden poetsen). Deze bestaande gewoonte wordt de trigger voor de nieuwe gewoonte.

En dit kan jij doen:

Stap 1. Bedenk wat je anders wilt

Bedenk wat je anders wilt.
Kies 1 minuscule gewoonte uit die je gaat doen.
Houd je aan regel #1!

Stap 2. Bedenk Na welke bestaande gewoonte je die nieuwe gewoonte gaat doen.

Stap 3. Vat het samen in 1 zin.

Vul in:
Nadat ik (noem hier je bestaande routine, iets wat je al deed) ga ik (de minuscule gewoonte) doen.
Voorbeeld van minuscule gewoonte op je werk:

Na het drinken van de koffie, leer ik 3 woorden Italiaans.
Bij het binnenkomen van een vergadering, groet ik alle collega’s.
Na ieder telefoongesprek, schrijf ik 1 zin die het gesprek samenvat.
Na het opstarten van mijn computer, ga ik….
Als ik mijn jas uitdoe, ga ik ..
Ik vergat afgelopen jaar geregeld of ik de deur van mijn kantoor wel op slot had gedaan. Stond ik bij de lift, moest ik weer terug. Mijn minuscule gewoonte:
Als ik de deur van mijn kantoor op slot draai, doe ik de sleutel in mijn tas en rits dicht.
Als ik nu bij de lift sta en ik heb geen sleutel meer in mijn hand… dan weet ik dat ik die op slot heb gedraaid.

Succes met je minuscule gewoonten en heb een geweldig 2016,

Suzan
Meer over minuscule gewoonten vind je hier en hier.