Hoe zorg je dat je veel gedaan krijgt op een dag, zonder verstrikt te raken in het dagelijkse gedoe.

verwarringJe hebt van die dagen dat er niks uit je vingers komt. Vaak gaan we dan toch stug door met hard werken en druk zijn, terwijl je eigenlijk weet dat je beter in je bed had kunnen blijven liggen. Maar ja, dat kan echt niet! Je bent professioneel ondernemer dus… je buldert stug door.

Deze nieuwsbrief gaat over hoe je op een dag veel gedaan krijgt, zonder verstrikt te raken in het dagelijkse gedoe. Want laten we eerlijk zijn, het bedenken van ideeën en projecten is toch echt het leukste onderdeel van je werk. Het daadwerkelijk uitvoeren en actie ondernemen – nee, dat is een stuk minder leuk.

Omdat ik zelf nogal eens verstrikt kan raken in het bedenken van ideeën, heb ik mezelf verschillende strategieën aangeleerd om toch dingen gedaan te krijgen. En ook nog de juiste dingen.

  1. Zorg dat je weet waar je je tijd aan besteedt

De tijd glipt ons door de vingers, hoor je vaak. Maar weet je ook waar die tijd naar toe glipt? Weet jij aan het eind van de dag waar jij jouw waardevolle tijd aan hebt besteedt? Dit is cruciaal om te weten, omdat we soms geen idee hebben wat we op een dag daadwerkelijk doen. En als je dat niet weet, kan je het ook niet veranderen.

  1. Werk aan de juiste dingen

Soms hebben we keihard gewerkt en sluiten we toch met een ontevreden gevoel de laptop af. Hoe kan dat toch?
Hard werken is simpel, dat doen we allemaal, maar hard werken aan de juiste dingen is moeilijker.

En wat zijn dan die juiste dingen? En hoe weet je dat ze juist zijn, voor jou?

De juiste dingen zijn die dingen die jou verder helpen. Ze zorgen ervoor dat jij dichterbij jouw doel komt.

  1. Let op je energie niveau

Elke functie is een bundel van diverse taken. Je hebt leuke taken en minder leuke taken. Je hebt dingen die je moet doen en dingen die je wilt doen. Het blijkt nogal eens in de praktijk dat we veel tijd kwijt zijn aan de moet-dingen en te weinig tijd overhouden voor de wil-dingen. terwijl de laatste dingen juist zorgen voor energie en inspiratie.

Check wat jouw moet- en wil-taken zijn en zorg dat ze in balans zijn. Heb je alleen maar moet-taken, dan raakt je energie op. Heb je alleen maar wil-taken, dan werk je misschien niet voldoende aan de dingen die jou verder brengen.

 

4. Terugkerende taken vangen

Een groot deel van je werk bestaat uit taken die steeds terugkomen. Nou kan je heel enthousiast steeds het wiel uitvinden, maar je kan ook nadenken hoe je de terugkerende taken systematisch en in brokken kan wegwerken. Dat scheelt een hoop tijd en energie. Houd eens bij welke taken steeds terugkomen en maak daar routines en procedures van.

Over dit onderwerp heb ik al eerder tips gestuurd naar mijn email lijst (schrijf je hier in als je niks wilt missen), maar het is waardevol genoeg om het hier nog een keer te melden. Plan wekelijkse taken: steeds op dezelfde dag en steeds op dezelfde tijd. Deze handige tip komt uit de goede oude tijd: maandag wasdag, dinsdag ramen-lap dag, woensdag gehaktdag etc.

5. Dagelijkse to-do lijst bedenken

De nummer 5 tip om daadwerkelijk aan de slag te gaan is nog altijd het vooraf bedenken wat je die dag gaat doen. En dat kan al door aan het begin van je werkdag een luttele 10 minuten te besteden aan het nadenken welke 3 taken jij die dag gaat afronden. En deze noteren. En je hier aan houden.

Ben daarbij realistisch hoeveel je daadwerkelijk gedaan krijgt op een dag (zie Zorg dat je weet waar je je tijd aan besteedt). We willen dit nog al eens te positief inschatten.

En dit is dan een lijst met 5 adviezen waar jij mee aan de slag kan. Als je nog een fenomenale manier hebt gevonden, die werkt voor jou, laat het me weten.