Bereik grootse veranderingen door minuscule stappen te nemen

Ken je dat? Je leest en er vliegt iets rond je hoofd. Dat vliegende ding gaat op je boek zitten en je slaat. Splets. Op je pagina verschijnt een zwart vlekje. Het is niet meer te identificeren welk beest het was. Zo klein was het. Dat vind ik nu minuscuul. Houd dat woord even vast. 

Vorige keer heb je al gelezen dat je gewoonten je leven bepalen en hoe je dat kan stoppen. Je persoonlijke problemen en successen zijn direct gerelateerd aan je dagelijkse gewoonten. De acties die je op een dag neemt, of ze nu bewust of onbewust zijn, die bepalen de uitkomst van die dag.

Soms zit er een gewoonte tussen waar je zo klaar mee bent, dat je deze per direct wilt veranderen. Hieronder vind je minuscule stappen die jij kan nemen om grootste veranderingen voor elkaar te krijgen. Minuscuul als in zonder zweet en gedoe en zo klein als dat beestje van net.

We are what we repeatedly do. Excellence therefore is not an act, but a habit

Die Aristoteles wist dat dus al 384 voor Christus. Als jij succes wilt, zal je iedere dag iets moeten doen wat daarvoor zorgt. En dat niet alleen je zult ook iedere dag dingen NIET moeten doen die dat succes in de weg zitten. Dit laatste willen we nog weleens vergeten.

Uiteraard wil jij succesvol zijn. Hoe zorg je daar nu voor?

Tijdelijk ander gedrag laten zien, noemen we ook wel problemen oplossen. Als jij je gedrag en acties permanent aanpast, DAN ben je bezig met veranderen. Daar zit het succes.

EN DAT IS KEI IRRITANT

Want dat kost tijd en energie en een hoop gedoe en… weet ik veel allemaal. Het is in ieder geval niet erg menselijk om standvastig en gedisciplineerd naar eigen niet-werkend gedrag te kijken en deze easy-peasy om te zetten in nieuw gedrag.

Daar kan je dus wel wat hulp bij gebruiken. Om het makkelijk en laagdrempelig te maken, leg ik je uit hoe jij een grootse verandering voor elkaar krijgt door te starten met een minuscule gewoonte. 

Vooraf 2 regels:

REGEL #1. Een minuscule gewoonte is iets dat je

–    Minimaal 1 keer per dag doet
–    Minder dan 30 seconden van je tijd kost
–    Weinig moeite kost

REGEL #2. Een gewoonte komt direct na een trigger

Een minuscule gewoonte komt meteen NA een bestaande gewoonte (denk bijvoorbeeld aan tanden poetsen). Deze bestaande gewoonte wordt zo de trigger voor de nieuwe gewoonte.

Dit zijn de stappen om een grootse verandering voor elkaar te krijgen:

Stap 1. Wat wil je veranderen?
Kies één gewoonte uit dat je wilt veranderen.

Houd je daarbij aan regel #1!

Stap 2. Bepaal de trigger
Bedenk NA welke bestaande gewoonte je deze nieuwe gewoonte gaat uitvoeren.

Stap 3. Vat samen
Vat samen in één zin.

Nadat ik < noem hier je bestaande routine, iets wat je al deed >,
ga ik < beschrijf de nieuwe minuscule gewoonte >.

Stel je wilt Spaans leren.
Wat wil ik veranderen: Ik wil Spaans leren. Maar ja, geen tijd voor een cursus.
Welke trigger kies ik: Ik drink elke ochtend koffie
Samengevat in 1 zinNadat ik mijn eerste kop koffie heb gedronken in de ochtend, ga ik 3 woorden Spaans leren.

Of je wilt wat socialer en jovialer worden.
Nadat ik binnen kom bij een vergadering, ga ik alle collega’s groeten.

Ik vergat afgelopen jaar geregeld of ik de deur van mijn kantoor wel op slot had gedaan. Stond ik bij de lift, moest ik weer terug.

Mijn minuscule gewoonte:
Nadat ik de deur van mijn kantoor op slot draai, ga ik de sleutel in mijn tas stoppen en rits ik deze meteen dicht.

Als ik nu bij de lift sta en ik twijfel of ik de deur dicht heb gedraaid, check ik mijn sleutel. Als deze in de tas zit, weet ik dat ik die op slot heb gedraaid. Als ik hem in mijn jaszak zou vinden, moest ik nog even teruglopen. Dit minuscule trucje zorgt ervoor dat ik een stuk minder vaak terug hoef te lopen.

En nu jij!
Succes met het bereiken van je grootse veranderingen.