Een simpele methode om uitstelgedrag de kop in te drukken

Mag ik je voorstellen aan (tromgeroffel): de POMODORO methode.

De simpele methode om jouw uitstelgedrag de kop in te drukken. Maar laten we bij het begin beginnen: waarom in hemelsnaam POMODORO?

De naam is ontstaan omdat de bedenker van de techniek, de Italiaan Francesco Cirillo, voor deze time management methode een kookwekker gebruikte in de vorm van een tomaat. Je moet toch wat!

Wat is het dan?
De POMODORO techniek is een methode om je tijd in blokjes te hakken, met behulp van een kookwekker.

Hoe werkt het dan?
Super eenvoudig.
Koop een kookwekker of download een POMODORO app op je telefoon (zoek op pomodoro of eggtimer) of werk met TeamViz (http://www.teamviz.com) op je PC.

En werk volgens deze 4 stappen:

Stap 1. Voorbereiden
Maak een lijst met alle taken die je wilt doen deze week.
Maak per taak een inschatting vn hoe lang jij denkt dat het afronden van die taak duurt.
Maak vervolgens een lijst met leuke, kleine dingen om je te ontspannen. Dit zijn dingen die je in 5 minuten kan doen.

Stap 2. Invullen
Eerst moet je dit even weten: Een POMODORO-ronde bestaat uit:
1 pomodoro van 25 minuten – 1 pauze van 5 minuten – 1 pomodoro van 25 min
1 pauze van 5 min – 1 pomodoro van 25 minuten – 1 pauze van 5 min -1 pomodoro van 25 minuten – 1 pauze van 15 – 20 minuten

de POMODORO methode.2

Pomodoro ronde
En dit heb je nodig: In de bijlage vind je een POMODORO werkblad. Print dit werkblad uit. Dit is je Pomodoro todo-lijst voor deze dag.

En zo vul je het POMODORO werkblad in:
Kijk naar je lijst met taken voor dzee week en bepaal welke taken je deze dag gaat doen.
Vul nu in elk pomodoro tijdsblok een taak in die max. 25 minuten duurt.
Duurt een taak langer, dan heb je 2 pomodoro’s nodig.
Kies en actie ter ontspanning uit je lijst en zet deze in het 5 minuten blok.
Stap 3. Doen

En dit is het moeilijk deel.
• Start de timer en werk aan de taak tot de wekker gaat.
• Laat je niet afleiden. Zet jezelf onder druk door de wekker goed in beeld te zetten.
• Ga gewoon 25 minuten werken aan je taak. Zo zorg je dat je vooruitgang boekt.

En die afleidingen dan? Die noteer je op je werkblad in de laatste kolom.
een ~-teken voor elke interne afleiding
een – teken voor elke externe afleiding

En dit doe je bij elke interne afleiding:
1. Noteer de inhoud van je interne afleiding onderaan de todo-lijst. Als er een actie aanhangt, beslis je bij de nieuwe pomodoro-ronde of je deze vandaag moet doen of niet.
2. Spreek jezelf vermanend, edoch zeer liefdevol, toe en richt je aandacht weer op waar je mee bezig was.

Acties voor elke externe afleiding:
Pas de Informeer – Onderhandel – Noteer – Contact strategie toe;

1. Informeer de persoon dat je bezig bent met een taak,
2. Onderhandel kort over een andere dag/tijd om dit te bespreken,
3. Noteer direct wanneer je contact gaat opnemen.
4. Neem contact op met de persoon als je Pomodoro gereed is en je tijd hebt om dit op te pakken.
Image

de POMODORO methode1

Stap 4. Pauze
Jaaaaaa, 25 minuten zijn voorbij. Je mag nu 5 minuten ontspannen. Doe dat ook echt. Wetenschappelijk is bewezen dat wij, homo sapiëns, ons niet langer dan 50 min. kunnen concentreren. Dus ga niet door! Beloon jezelf en ontspan.

Heb je aan 4 pomodoro’s gewerkt? Dan is het tijd voor een langere pauze.
Na die pauze begin je weer bij stap 1.

En hoe zat dat met je uitstelgedrag de kop indrukken?
Iedere keer wanneer je bent afgeleid tijdens een Pomodoro noteer je dat op je werkblad: een ~teken voor interne afleiding en een – teken voor elke externe afleiding (laatste kolom).

Aan het eind van de dag of week (wat voor jou het beste past), analyseer je waar bij jou de meeste afleidingen zitten. Herken zo je eigen patronen van afleiding.
Zet vervolgens je creativiteit in om een oplossing te bedenken om een nieuwe manier te bedenken zodat je DAT niet meer doet. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Schakel dan Perron Zes in.

En waarom gebruiken we deze simpele methode niet allemaal?
Omdat, en dat zeg ik uit ervaring, die fonkelende, schitterende, lonkende afleidingen verdomd moeilijk zijn om te weerstaan. Echt, het klinkt zo simpel maar tjeemig wat een hoop ~tekens stonden er op mijn eerste paar todo-lijstjes. (Het wordt minder, ik beloof het je).

Zo kwam ik er achter dat ik droom en zwerftijd nodig had. Eén aanpassing die ik vervolgens heb gemaakt, is om niet mijn hele dag in Pomodoro’s te plannen. Ik plan nu het tijdsblok van 13:00 – 15:00 uur (de tijd dat ik vooral word afgeleid) wat losser in. Dat werkt veel beter voor mij.

Nu is de beurt aan jou. Ik daag je uit om de afleidingen te lijf te gaan: werk volgens pomodoro’s, probeer het uit en pas aan zodat het werkt voor jou.

Heb je daar moeite mee en wil je daar wat hulp bij gebruiken? Schakel dan Perron Zes in. Ik help je graag.

Deze nieuwsbrief schrijven duurde 3 Pomodoro’s. Nu ga ik deze nieuwsbrief nog uploaden en daar ga ik de volgende 2 Pomodoro’s aan besteden.

Succes met uitproberen, Pomodoro’s maken en laat me weten hoe het jou helpt om de afleidingen de kop in te drukken.

Hartelijke groet,
Suzan van Delft

bron: http://www.pomodorotechnique.com.