5 routines die productieve mensen iedere dag volgen

Dagelijkse routines maken een groot verschil in hoe gezond, gelukkig en productief we zijn. Ik ben al een tijd bezig om als ondernemer eigen routines op te zetten (en te volgen) om meer gedaan te krijgen en minder tijd en energie te verspillen.

Zoals je misschien hebt ervaren, verlopen werkdagen zonder routine vaak licht chaotisch. Routines zorgen voor overzicht en orde, ongeacht het aantal ballen dat je in de lucht moet houden of het aantal deadlines dat je moet halen. En ik help je meteen uit de droom: je kan niet alles in je routines stoppen.

Gebruik routines om zaken te organiseren, de juiste prioriteiten te stellen en je werk te stroomlijnen. Dat maakt net het verschil tussen een stressvolle of een succesvolle dag.
Je krijgt je dagelijkse en de terugkerende taken af en dat zo slim en handig mogelijk.

Hier vind je de 5 routines om productiever te werken:

1. Maak een globaal werkschema
Maak een weekschema waarin je terugkerende taken planned op vaste dagen en tijden. Houd je eraan.

2. Organiseer en plan je werk dagelijks
Zorg dat je buro en werkplek opgeruimd zijn. Organiseer je spullen zo dat je zaken snel kunt terugvinden. Kijk je agenda door voor afspraken en check je actielijst voor je werk voor de rest van de week – doe dit aan het einde van elke werkdag. Zo eindig je jouw werkdag met overzicht en begin je de nieuwe dag met overzicht en rust.

3. Stel deadlines en doelen.
Bepaal de doelen die je wilt bereiken in je leven en met je bedrijf. Werk de doelen (max 5) voor de komende 12 weken uit en hang ze in zicht.  Formuleer wekelijkse de acties die in lijn zijn met deze doelen.

4. Ontspan jezelf
Zorg voor tijd om te ontspannen – kies de manier die bij jou past: mediteren sporten, tekenen. Maakt niet uit. Je hoofd heeft rust nodig om zich op complexe projecten voor te bereiden.

5. Check je voortgang.
Als je druk bent, wil je jezelf nog weleens verliezen. Voor je het weet ben je weer reactief aan het handelen. Check je dagelijkse acties  van tijd tot tijd. Zijn ze nog in lijn met de doelen die je had gesteld? Ben je nog aan het doen wat je wilde doen? Z0 niet, bedenk dan wat je wilt bijstellen.

Een extra routine voor de die-hards (de wekker vroeg zetten is mij nog niet gelukt):

6.Opstaan en naar bed routine.
Vaak hebben we niet onder controle wat er gedurende een dag gebeurt. De tijd dat jij dat wel hebt, is vroeg in de ochtend of laat in de avond. Stel een vaste tijd waarop je opstaat en geef concreet aan wat je dan gaat doen. Denk bijvoorbeeld aan lezen, boek schrijven, complex verslag schrijven etc. Doe hetzelfde voor de avond, ga bijvoorbeeld elke avond om 10:00 naar boven, 10:15 in bed lezen en om 11:00 lamp uit.

Welke routine ga jij proberen?

Experimenteer, ben flexibel en pas de routines aan zotdat deze aansluiten bij jouw manier van leven en werken. Ben niet te streng maar wel streng genoeg. Het is te makkelijk om maar gewoon te doen wat er toevallig langskomt (en zoooo 2016). Werk proactief en houd zelf grip op waar jij je tijd en energie aan besteedt.

Succes!